BDS ökar trafiken till sin hemsida med 260%

BDS

TBS rekommenderade en kontinuerlig närvaro/frekvens över längre tid för att öka kännedomen och därmed möjliggöra för BDS att bli valda.

BDS är en rikstäckande frivillig fackhandelskedja med fria företagare som driver bildelsbutiker och bilverkstäder på ca 200 platser i Sverige. BDS Konceptet ägs och drivs av Atoy Automotive, som är ett familjeägt företag i tredje generationen med över 80 års erfarenhet av bilbranschen. Atoy finns i dag i Sverige, Finland, Estland och Lettland och omsätter varje år ca 100 miljoner Euro.


I Sverige konkurrerar BDS främst med Mekonomen, Autoexperten, Meca och AD-bildelar men även med märkesverkstäder. En konkurrensfördel BDS har är det enkla bokningsförfarandet på sajten där kunden i bokningsportalen själv kan boka service, få priset direkt och välja den verkstad och tid som passar.

 

Främsta syftet med kommunikationen 2015 var att öka varumärkeskännedomen.
BDS lider nämligen av en för låg kännedom. Utöver kännedomsutmaningen hade man dessutom behov av att öka trafiken till hemsidan, för att där möjliggöra konsumentaffären. Produkterna och tjänsterna som BDS tillhandahåller är i huvudsak behovsdrivna och har inga egentliga säsonger, förutom en viss uppgång före sommarsemestern och inför jul.

 

TBS rekommenderade en kontinuerlig närvaro/frekvens över längre tid för att öka kännedomen och därmed möjliggöra för BDS att bli valda. ”Utmaningen för oss låg i att hitta kommunikationskanaler som med BDS relativt begränsade mediebudget kunde leverera både tillräcklig räckvidd, frekvens över tid, på ett kostnadseffektivt sätt och dessutom leverera tillräcklig trafik direkt till sajten” säger projektledaren Olle Borgstav.

Vill du veta mer om medievalet och hur kommunikationen planererades?

Kontakta Olle här 

Hur gick det då?

  • Kännedomen för varumärket BDS ökade med hela 64% bland bilägare under kampanjperioden
  • De som i undersökningen säger sig blivit kund hos BDS det senaste året ökade med 50% bland bilägare
  • Antalet besök till bds.se ökade med 189%
  • Antalet unika besökare ökade med 260%

 

BDS-1.png

Exempelbild:

 

bds.png

 

”För oss på Atoy och BDS har samarbetet med TBS betytt väldigt mycket, en partner att luta sig emot som ger oss trygghet i våra beslut om var vi ska lägga våra mediepengar. BDS är ett butiks och verkstadskoncept som 2015 firade 5 år i branschen. Med den hjälp vi får från TBS ser vi nu att arbetet med att stärka varumärkeskännedomen börjar ge resultat”

Mats Wilhelmsson konceptansvarig BDS på Atoy Automotive Sweden AB