TBS Blogg

Vikten av att förstå skillnaden mellan branscher för en lyckad butiksöppning

Theresa Broströmer

Theresa Broströmer

Theresa började på TBS år 2003 och arbetar som mediaplanerare för TV, print, radio och utomhus. Före TBS jobbade hon i fem år på Radio NRJ samt två år på ett produktionsbolag som främst arbetade med reklamfilm. Hon har bl a genomgått två av Sveriges Tidskrifters utbildningar Diplomerad Tidskriftsrådgivare.

TBS-Timing.png

När man tittar på olika framgångsrika företags utveckling så är den enskilt största faktorn för framgång timing. För att utveckla sitt företag optimalt är det därför bra att ha koll på hur de olika marknaderna där man är verksam förändras. Det som ena dagen ser ut som ett guldläge kan snabbt förbytas till en kris beroende på att konsumenterna ändrar beteende av olika skäl.

En tumregel

Tänk till exempel på konsekvenserna som det växande och starka miljömedvetandet hos stora delar av befolkningen kommer ha på konsumtionsmönstren i framtiden. Eller hur informationsteknologin idag på djupet påverkar samtliga nuvarande affärsidéer. Omvärldsfaktorer som dessa är inte oviktiga att ta hänsyn till vid val av media för framgångsrika butiksöppningar såväl på kort sikt som över tid. En tumregel är att sällanköpsvaror kräver längre bearbetning och oftavaror mår bättre av kortare och intensivare bearbetningsperioder.

 

En tumregel för butiksöppningar

Frågorna ger svaren

Tar konsumenterna gärna en omväg för att handla? I det fallet är avståndet inget hinder utan mer en markör av varans exklusivitet och ett mervärde för den kräsne konsumenten.

Är du i branschen för soffor eller mjölk? Krävs det bil för att få hem varorna eller tar man dem under armen? Är det sällanköpsvaror? Handlar det om lågintresseprodukter som finns i varje butik och i varje kvarter? Eller är det fråga om exklusiva, unika varor med ett stort upptagningsområde och attraktionskraft långt bortom den geografiska platsen för den aktuella butiken? Ligger butiken i stadskärnan? Eller i ett köpcentrum utanför city? Hur tar man sig till butiken? Cykel, bil, kommunala färdmedel? Inom branscherna kan det finnas skillnader som varierar beroende på ort. Pratar vi storstad? Mindre stad? Universitetsstad? Landsort? Frågorna ger svaren.

 

Det är viktigt att ta hänsyn till vilken typ av vara/tjänst ni ska sälja. Är det sällanköp eller konsumtionsvaror, ligger butiken centralt på en gågata med hög trafik eller etablerar vi oss untaför city i ett industriområde?

 

Jag hoppas att dessa frågeställningar gav dig en tydligare bild om hur viktigt det är att förstå skillnaden mellan branscher när det kommer till att genomföra en lyckad butiksöppning. Är du sugen på att veta mer om butiksöppningar? Ladda ner vårt White Paper där vi går igenom de 8 viktigaste sakerna att tänka på vid en butiksöppning.

 

Håller du med oss? Lämna gärna en kommentar nedanför.

 

Ladda ner TBS White Paper Butiksöppningar - Himmel eller...