TBS Blogg

Varför prestigelösa samarbeten är viktigt vid butiksöppningar

Jessica Löfgren Norrman

Jessica Löfgren Norrman

"Jag började på TBS i Göteborg 2008 och arbetar idag som projektledare för ett antal kunder i olika branscher. Jag har cirka 20 års erfarenhet av mediebranschen och jag tror stenhårt på att alltid ha kundens bästa i fokus, i alla beslut och rekommendationer. Min drivkraft på jobbet är att kontinuerligt försöka bli bättre i allt jag gör."

En butiksökning ger dig nya möjligheter att bygga varumärken, relationer och affärer. Aldrig förr har möjligheterna varit gynnsammare för att informera och inspirera med hjälp av media. Egna kanaler, köpta kanaler och förtjänade kanaler är alla lika viktiga i arbetet med att påverka attityder och beteendeförändringar.

försäkra dig om prestigelösa samarbeten

 

Oavsett om vi tittar på rikstäckande kedjor med starka varumärken som står för trygghet eller lokala aktör som valt att profilera sig med lågt pris/hög kvalitet eller nischat sig smalt och djupt inom ett visst segment, så kvarstår den eviga frågan: hur bryter vi igenom bruset, når fram till våra målgrupper och får den uppmärksamhet som vi och våra produkter förtjänar? Där ser vi att det nära samarbetet mellan reklambyrå och mediabyrå många gånger kan vara utgöra en framgångsfaktor för lyckade butiksöppningar. 

 

Den starkaste mediala inramningen

Dels för att butiksöppningen ska bli en framgång, dels för att det kommunikativa konceptet ska få den starkaste mediala inramningen, dvs en miljö som ger budskapet mer kraft än det skulle få i en annan kontext. I det här sammanhanget är det inte oviktigt att din mediabyrå har dokumenterad erfarenhet och beprövade system för butiksöppningar och dessutom är vana vid att arbeta prestigelöst och samarbeta över kompetensgränserna med din kommunikationsbyrå och andra experter som du och dina kolleger på marknadsavdelningen själva ofta kommer i kontakt med. Just prestigelösa samarbeten är viktigt vid butiksöppningar och definitivt en framgångsfaktor för lyckade butiksöppningar på lång sikt, det är vår erfarenhet.

 

Om du vill veta mer om den mediala inramningen rekommenderar jag dig att läsa det här inlägget om varför mediaplanen är viktig för dig som marknadschef

 

Den starkaste mediala inrmaningen

 

Vilka blir konsekvenserna internt?

Det är även fördel om mediabyråns modell för butiksöppningar kan skalas upp respektive ned efter behov. Det sparar tid, pengar och det ökar effektiviteten såväl i det korta perspektivet som över tid. Sen kan man också fundera över vilka konsekvenser olika medieval kan få internt för dig som står för dörren att öppna en butik. Men det får vi återkomma till i ett annat inlägg.

 

Vill du veta mer om butiksöppningar?

Ladda ner vårt White Paper där vi går igenom de 8 viktigaste sakerna att tänka på vid en butiksöppning.

 

Ladda ner TBS White Paper Butiksöppningar - Himmel eller...