TBS Blogg

Podcast: Den förändrade kundresan & Mediekanalernas roll

Christian Forsman

Christian Forsman

Christian, TBS grundare och nestor, har omfattande erfarenhet av management consulting och gedigen kunskap om övergripande affärsstrategiers påverkan på marknadsföringsinsatserna. Christian är civilingenjör från Chalmers och har en MBA från Columbia Business School i New York. På fritiden är det naturupplevelser och segling i kombination med ett brinnande intresse för matlagning som gäller.

 Marcus Market PodcastVår egen Marcus Kres medverkar i Markets Gästpodcast och pratar om den digitala transformationen, generationsväxlingen, Mediebarometern och vad de har gemensamt.

 

Att vi står inför en hel del förändringar i medievärlden har inte undgått många. Egentligen skulle man kunna säga att vi redan är mitt i den förändringen, då sociala medier funnits i många år nu, men spelreglerna utvecklas lika snabbt som medierna blir fler.

 

Lugnande är att de traditionella medierna fortfarande står sig starka. Det gäller nu att man agerar med ro och lär oss de nya spelsätten innan man kastar sig ut och satsar helhjärtat på de nya medierna. Det är sagt att man inte ska lägga alla ägg i en korg, men i fallet med medieköp visar prognoserna att man med största sannolikhet bör investera mera, hellre än att förflytta investeringar från en traditionell media till en digital media. 

 

LADDA NER DETALJHANDELNS MEDIEBAROMETER

  

Vad innebär den digitala transformationen?

 

I Markets Gästpodcast medverkar Marcus Kres, analyschef på TBS och diskuterar hur den förändrade kundresan påverkar handelns medieköp. Han säger bland annat att kundens sätt att se på annonsering har förändrats drastiskt på bara några få år, och därmed även köpbeteendet.

 

För att förenkla pratar Marcus om två kunder; en äldre generation som är uppväxt under butikens starkaste period, då sociala medier inte fanns på kartan. Marcus pratar även om en yngre generation som vill bli inspirerad, informerad och bygga en relation, vilket såklart är lättast gjort digitalt. Dessutom tillgängligt 24 timmar om dygnet, onekligen fyndigt och konkurrenskraftigt. 

 

Kanske var startskottet för den digitala transformationen när den allra första telefonen med 4G-funktionalitet lanserades och möjliggjorde ett uppkopplat liv på ett helt annat sätt än förr. 

  

Den förändrade kundresan

 

Fördelarna med det nya digitala landskapet är många. Marcus pratar om att man på otvunget sätt nu kan kommunicera och påverka kunden genom hela kundresan mer sympatiskt.
 
 
I och med kommunikation genom hela köpresan; inspiration i sociala kanaler, webshoppar, och så vidare, tillåts man att aktivera impuls- och triggerinspirerad kommunikation så sent som när kunden närmar sig ett köpbeslut. 
marcus-kres-200px
 
 
Vilken typ av media man ska använda sig av och när är ett trassel väl 
 värt att reda ut. Det finns ingen generell mall för hur man bör investera, utan det beror helt på vilken bransch, målgrupp samt vilken typ av aktör man är på marknaden. Är du nyfiken på att reda ut er optimala mix? Klicka här för att komma i kontakt med oss. 
 
 
 
Och det bästa av allt...
 
 

...Marcus har ännu mer att berätta!


Lyssna på Markets gästpodcast där Marcus berättar betydligt mer om den digitala transformationen. Bland annat diskuterar han också:

  • varför vi bör öka investeringsgraden
  • artificiell intelligens
  • mediekanalernas roller
  • den förväntade utvecklingen

 

LYSSNA PÅ PODCASTEN HÄR
 
Lyssna även på: