TBS Blogg

Butiksöppningar: Bada gärna i fakta. Men drunkna inte i detaljerna.

Jessica Löfgren Norrman

Jessica Löfgren Norrman

"Jag började på TBS i Göteborg 2008 och arbetar idag som projektledare för ett antal kunder i olika branscher. Jag har cirka 20 års erfarenhet av mediebranschen och jag tror stenhårt på att alltid ha kundens bästa i fokus, i alla beslut och rekommendationer. Min drivkraft på jobbet är att kontinuerligt försöka bli bättre i allt jag gör."

Som medieexpert eller marknadschef vet vi av erfarenhet att det är lätt att fördjupa sig i detaljer vilket kan medföra risker att bli för smal i medievalet. Även om inte alla konsumenter tillhör den primära målgruppen, behöver alla veta att det finns ett alternativ. Därför är räckvidd oerhört väsentligt. I det här blogginlägget är min ambition att skapa en förståelse för de samverkande faktorerna, då man gärna får bada i fakta, men ska undvika att drunkna i detaljerna. 

 

 

Förstå de samverkande faktorer för en lyckad butiksöppning

 

Förstå de samverkande faktorerna för en lyckad butiksöppning

Självfallet är det inte en faktor som är avgörande för framgångsrika butiksöppningar. Utan flera samverkande faktorer. Dra nytta av att mediebyrån har ytterligare ett perspektiv på kommunikationen vid sidan av reklam- och PR byrån. Och ta tag i den analyskompetens som ofta finns lätt tillgänglig hos din mediabyrå. Se där två faktorer som bidrar till större framgång än vad som annars hade varit fallet. Det är vår erfarenhet och det vi rekommenderar vid en butiksöppning. 

 

Spelar budgetnivån och ambitionsnivån i samma division?

Ingen annonsör har oändliga resurser. Att åstadkomma effekt med en begränsad budget ställer större krav än om man har stora resurser till sitt förfogande. Samtidigt kan vi konstatera att ju bättre harmoni det är mellan ambitionsnivå och budgetnivå desto smidigare flyter arbetet med att komponera mediemixen som öppnar dörrarna för lyckade butiksöppningar. Att göra kloka val. Inte bara att välja utan också att välja bort utifrån varumärke, media och mål.

 

Second opinion kan vara den avgörande faktorn.

Möjligheterna i vårt medielandskap är oräkneliga. Konsten är att räkna ut vilka lösningar som är mest förmånliga för dig, ditt varumärke och din butik. Resonera med din byrå; varumärkesbyrån, reklambyrån eller mediebyrån. Det är alltid värdefullt med en second opinion. Det kan vara den avgörande faktorn för en lyckad eller mindre lyckad butiksöppning. Himmel eller helvete…

 

Second opinion kan vara den avgörande faktorn

 

 

Vill du veta mer om butiksöppningar? Ladda ner vårt White Paper där vi går igenom de 8 viktigaste sakerna att tänka på vid en butiksöppning.

 

För annonseringen i sin helhet är konkurrenssituationen, budskap, budget och mål avgörande.

 

Ladda ner TBS White Paper Butiksöppningar - Himmel eller...

 

Håller du med oss? Lämna gärna en kommentar nedanför.