TBS Blogg

Butiksöppningar: Varför mediaplanen är viktig för dig som marknadschef

Theresa Broströmer

Theresa Broströmer

Theresa började på TBS år 2003 och arbetar som mediaplanerare för TV, print, radio och utomhus. Före TBS jobbade hon i fem år på Radio NRJ samt två år på ett produktionsbolag som främst arbetade med reklamfilm. Hon har bl a genomgått två av Sveriges Tidskrifters utbildningar Diplomerad Tidskriftsrådgivare.

I arbetet med att skapa de gynnsammaste förutsättningarna för en framgångsrik butiksöppning kan en en väl utarbetad mediaplan visa sig vara din allra bästa vän och nyttigaste redskap för succé. Samtidigt får man inte glömma bort att verkligheten är i konstant förändring och konsten att ta höjd för det oförutsägbara blir allt viktigare. Så att redan i mediaplanen lämna utrymme för det oplanerbara är därför inte oväsentligt.

I det här inlägget är min ambition att beskriva varför mediaplanen är viktig för just dig som marknadschef. 

Vikten av att använda en mediaplan för butiksöppningar

 

Ska du öppna en butik i ett befintligt köpcentrum eller en friliggande butik?

I det ena fallet kan du nyttja trafiken som redan finns. I det andra fallet ska du skapa din egen trafik som driver kunder till din butik. Det påverkar medievalet, reklamen, samt dina strategiska beslut om aktiviteter före, under och efter butiksöppningen.

 

Om digital räckvidd är en viktig parameter finns det alltid alternativ. Med exempelvis programmatiska medieköp kan man idag köpa skräddarsydda digitala medieutrymmen. Läs mer om programmatiska köp här

 

Det viktigaste verktyget - mediaplanen

 

Det viktigaste verktyget – mediaplanen.

Det viktigaste verktyget som byrån använder är själva mediaplanen. Det är det dokument som innehåller konsekvensen av allt förarbete. Där lägger man in i detalj när vad skall gå och i vilket media samt hur mycket det kostar. Självfallet kan planen ändras successivt under året men byrån har koll på exakt vad som händer när. Detta sparar mycket tid för dig som marknadschef; att det finns ett ställe som vet exakt hur annonseringen går under året och som kan svara på detaljfrågor.

 

Verkligheten går inte att planera bort. Därför är det i mediaplanen värdefullt att öronmärka tid och resurser för det oväntade, det som man först i efterhand kan konstatera men som i förtid är viktigt att ta höjd för. Idag är möjligheterna att matcha rätt media med rätt målgrupp avsevärt fler än förr, spelplanen ser annorlunda ut, den tekniska utvecklingen har gett oss nya produkter och nya vanor.

 

Oberoende av vilken målgrupp ni vill nå måste ni också tänka på att nå ut lite bredare.

 

Vill du veta mer om butiksöppningar? Ladda ner vårt White Paper där vi går igenom de 8 viktigaste sakerna att tänka på vid en butiksöppning.

 

Håller du med oss? Lämna gärna en kommentar nedanför.

 

 Ladda ner TBS White Paper Butiksöppningar - Himmel eller...