TBS Blogg

Butikskonceptet: Den bärande pelaren

Marcus Kres

Marcus Kres

Marcus ansvarar för Analysavdelningen på TBS. Hans största tillgång är nyfikenhet och han har jobbat som analytiker inom branchen sedan 1995, bland annat på Rädda Barnen och flera större mediebyråer. På TBS genomför Marcus olika typer av undersökningar och analyserar effekten av kommunikation. Han gör målgruppsanalyser och dyker på djupet i olika kundgruppers medievanor och beteenden.

pexels-photo-1036857

Trenderna talar sitt tydliga språk, e-handeln växer sig starkare för varje dag som går. Dock är det viktigt att vi inte antar att e-handeln tar över inom en snar framtid. I Detaljhandelns Mediebarometer 2018 som vi tagit fram diskuterar vi butikskonceptet och hur det fortfarande är viktigt för samtliga branscher och hur det kommer fortsätta att vara det en tid framöver. Viktigt att notera är att det skiljer sig lite från bransch till bransch.

 

Varför är butikskonceptet vinnande idag?

Det viktigaste av allt är att förstå de kunder som finns på marknaden idag, och identifiera varför den fysiska butiken är viktig för just dem. I årets Detaljhandelns Mediebarometer som vi tagit fram identifierar vi bland annat olika målgrupper och deras syn på den fysiska butiken.

 

Den äldre generationen, tidigare benämnd som Generation X, har under sin livstid sett marknaden gå från butiks-fokuserad till ett mer digitalt landskap. Vi har identifierat att Generation X är mer intresserad av att göra sin research över internet, dels för att det finns mycket information men även recensioner. I slutändan visar dock ändå trenden att de besöker butiken för att göra sitt köp - för att skapa sin egen uppfattning och veta vad det är de köper.

 

På andra sidan av skalan hittar vi millennials. För dem är butikskonceptet också viktigt, men på ett helt skilt sätt. Den här målgruppen går istället till butik först. Dels för att göra research, men även för att identifiera trender samt känna och klämma på produkten. När det är tid för att genomföra köpet görs det istället vanligtvis via e-handeln, mycket av bekvämlighet.

 

Självklart finns det undantag i båda målgrupperna, men de trender som vi identifierar visar på att butikskonceptet är av stor betydelse för de båda, men på helt olika sätt.

 

LYSSNA PÅ NÄR JAG BESÖKTE MARKETS GÄST-PODCAST
OCH PRATADE OM DEN FÖRÄNDRADE KUNDRESAN


 

Personal och kommunikation är viktigt

Enligt den marknadsföringsmix som vi lever efter idag finns det fyra pelare att stå stadigt på: pris, produkt, placering och promotion. Men egentligen kan vi säga att det finns ett femte P som vi inte får glömma, och som faktiskt får butikskonceptet att överleva och frodas: personal.

 

Att det finns någon att ställa frågor till, som hjälper till med storlekar och ser till att allt varit bra när man besökt butiken visar sig vara viktigare än man tror. Enligt min kollega, Christian Forsman, är det personalen som gör all skillnad och som gör att de fysiska butikernas står sig starka fortfarande. Det är en unik säljpunkt som e-handeln i dagsläget inte kan konkurrera med.

 

Tänk dig själv om du ska gå och köpa en ny bil, och det inte finns någon personal att tillgå och ställa dina frågor till? Eller ett smycke till frun?

 

Har olika branscher olika utmaningar?

Det är lätt att dra alla branscher över en och samma kam, men i vissa fall skiljer sig siffrorna åt ganska markant.

 

Föga förvånande är det kanske att modehandelns närvaro och tillväxt ökade på nätet, trots att det är en av de mer mogna branscherna. Modebranschen gjorde en ordentlig uppryckning under 2017 i förhållande till året innan, och ökade med hela 13%. 

 

Andra branscher som ännu inte påverkats lika starkt av digitaliseringen är exempelvis byggbranschen. Här finns ett antal anledningar till varför det är så, och mer om det finns att läsa i 2018 års Detaljhandelns Mediebarometer. Vi kan där få en snabb överblick på andelen köp som sker över nätet, föga 2%, och dra slutsatsen att det är en marknad som står inför stor tillväxt.

 

Fortsätter man resonera kring varför det kan vara så, så är generationsväxlingen en bra punkt att utgå ifrån. Generationen som går under benämningen millennials, och som alltmer sköter sina inköp via e-handeln, har än inte kommit in i det stadiet i livet där de köper hus, bygger altan och påbörjar stora renoveringsprojekt. Somliga har tagit det här steget, men långt ifrån alla.

 

För att sammanfatta…

Butikskonceptet är ett viktigt element i detaljhandeln idag, och kommer fortsätta stå sig stark inom de närmsta åren. Mycket beror på den generationsväxling som sker, men har också mycket att göra med den viktiga personliga hjälp och kontakt konsumenterna får i en butik idag. Det är värt att hålla ett öga på hur detta utvecklas över tid, och tills dess rekommenderar jag att du tar dig en titt i årets Mediebarometer som du enkelt kan ladda ner här nedan.

 

ladda ner detaljhandelns mediebarometer 2018

 

Du har väl inte missat?