TBS Blogg

Senaste inläggen

Så har maskininlärning förändrat annonsering

Annonsering med Maskininlärning All annonsering syftar till att uppnå en effekt hos mottagaren - t.ex. att göra ett varumärke känt, att väcka ett intresse, eller uppmuntra till en handling. Mängder med faktorer påverkar huruvida en annonskampanj är effektiv och når sina mål. Traditionellt har kunnandet om detta vilat på lika stora delar konsthantverk som logik och vetenskap.

Behöver man marknadsföring - egentligen?

Nu är tiden här igen, när många påbörjar sina marknadsplaner för nästa år och stressen med processerna såväl internt som externt smyger sig på.

Podcast: Den förändrade kundresan & Mediekanalernas roll

 Vår egen Marcus Kres medverkar i Markets Gästpodcast och pratar om den digitala transformationen, generationsväxlingen, Mediebarometern och vad de har gemensamt.

IKEA Kök vinner Årets Butikskoncept på Retail Awards 2018

Varje år går Retail Awards av stapeln, Sveriges största handelsgala, vilket är en spektakulär tillställning med över 600 gäster varav är 36 finalister och där 12 vinnare ska koras. Utmärkelserna som delas ut ingår olika kategorier, så som årets ledare, årets tillväxtbolag och årets butikskoncept.

Lyssna på Magnus i Markets gästpodcast

Vår egen Magnus In De Betou är med i Markets gästpodcast och pratar om fördelarna med programmatisk online-annonsering, och hur det egentligen fungerar.

Nu är TBS en aktiv delägare i Add Visits

Vi har sedan tidigare ett långt och välmående samarbete med Add Visits i ryggen, men nu vill vi ta nästa steg och utveckla ett än mer integrerat erbjudande.

Ta chansen att nominera Årets Marknadsförare inom franchise!

För 20:e året i rad är det dags för Svensk Franchise att arrangera Frannygalan. Under en helkväll prisas samt uppmärksammas diverse franchise-företagare, och sju priser i sju olika kategorier kommer att delas ut.

TBS Mediabyrå nominerad till Årets Byrå 2018

Vi är så glada och tacksamma att vi i år återigen blivit nominerade till Årets Byrå.  Hoppas att vi går hela vägen den här gången.  

Var med och påverka Retail Awards 2018

Retail Awards är Svensk Handels årliga evenemang och Sveriges största handelsgala. Syftet med Retail Awards är att lyfta fram, belöna och hylla framgångsrika företag, personer och satsningar inom handeln.

Detaljhandelns Mediebarometer 2017 är klar!

Vi vill stolt presentera årets upplaga av Detaljhandelns Mediebarometer som vi har tagit fram i samarbete med HUI Research. Detta är den andra rapporten av en serie som vi har för avsikt att fortsätta med. 

Butiksöppningar: Vart är detaljhandeln på väg?

Enligt HUI jobbar cirka 177 000 svenskar bara inom sällanköpshandeln idag, det vill säga detaljhandeln exklusive dagligvaruhandeln. Samtidigt som den snabba tillväxten inom e-handeln fortsätter. Så vart är detaljhandeln på väg?

Varför prestigelösa samarbeten är viktigt vid butiksöppningar

En butiksökning ger dig nya möjligheter att bygga varumärken, relationer och affärer. Aldrig förr har möjligheterna varit gynnsammare för att informera och inspirera med hjälp av media. Egna kanaler, köpta kanaler och förtjänade kanaler är alla lika viktiga i arbetet med att påverka attityder och beteendeförändringar.

Tillbakablick på Detaljhandelns Mediebarometer 2016 års upplaga

Vi blev ganska överrumplade förra året då vi för första gången släppte Detaljhandelns Mediebarometer. Både över det stora intresset och några av de insikter som vi blev varse. I det här inlägget ger jag dig en tillbakablick och en reflektion över 2016 års upplaga.

E-handel - lika mycket mediemöjlighet som affärsmöjlighet

Den digitala världen växer för varje dag. Konsumenterna kan shoppa på nätet dygnet runt, allt fler gör det och allt vanligare blir det att handla via mobilen, enkelt snabbt och säkert.

Nyheter i Detaljhandels Mediebarometer 2017

Mediebarometern 2016 var i mångt och mycket ett test på om innehållet var intressant för handeln. Det har vi fått bekräftat i och med den stora positiva respons som vi fått. Det är helt uppenbart att handeln är intresserad av att följa utvecklingen i mediebranschen. Media är trots allt en av handelns större kostnadsposter.

Butiksöppningar: Bada gärna i fakta. Men drunkna inte i detaljerna.

Som medieexpert eller marknadschef vet vi av erfarenhet att det är lätt att fördjupa sig i detaljer vilket kan medföra risker att bli för smal i medievalet.

Butiksöppningar: Varför mediaplanen är viktig för dig som marknadschef

I arbetet med att skapa de gynnsammaste förutsättningarna för en framgångsrik butiksöppning kan en en väl utarbetad mediaplan visa sig vara din allra bästa vän och nyttigaste redskap för succé.

Varför före, under och efterarbetet är viktigt vid en butiksöppning

För att uppnå en lyckad butiksöppning krävs det att du arbetar före, under och efter själva öppningen. Det handlar om att se till helheten eller "treenigheten" bestående av planering, genomförande och uppföljning, och inte endast själva genomförandet - som så ofta fokus läggs på. 

Årets upplägg av Detaljhandels Mediebarometer 2017

Nu är arbetet i full gång med 2017 års barometer. Erfarenheterna från förra året är många och väldigt positiva. Rapporten har mottagits väl av handeln och det har varit ett stort intresse för våra frukostseminarier tillsammans med Market.

Ta hjälp av mediabyrån för att koppla målsättningar och nyckeltal

Frågorna är många när det kommer till att skapa ett lyckat öppningserbjudande i samband med en butiksöppning. I det här blogginlägget kartlägger jag vikten av att koppla målsättningar till nyckeltal - för att nå en framgångsrik butiksöppning. 

Lokala mediekanaler - Vilka medier finns tillgängliga?

Att lansera en ny butik är inte lätt. Det finns många farhågor och mediavalen kan i mångt och mycket vara skillnaden mellan framgång och misslyckande. Det är en sak vilka medier som finns tillgängliga. En helt annan sak är vilka medier som är relevanta.

Vikten av att förstå skillnaden mellan branscher för en lyckad butiksöppning

När man tittar på olika framgångsrika företags utveckling så är den enskilt största faktorn för framgång timing. För att utveckla sitt företag optimalt är det därför bra att ha koll på hur de olika marknaderna där man är verksam förändras. Det som ena dagen ser ut som ett guldläge kan snabbt förbytas till en kris beroende på att konsumenterna ändrar beteende av olika skäl.

Nominera någon som "Årets Butikskoncept" till Retail Awards!

Ännu är det ett tag till Retail Awards 2017 går av stapeln, närmare bestämt 15 maj. Med det sagt vill vi dock informera om att idag är sista dagen för att nominera någon person eller företag som du tycker har utmärkt sig extra mycket under året som "Årets Butikskoncept" till Retail Awards!

Vill du att din nästa butiksöppning ska vara himmel eller...?

Vid butiksöppningar får du svar blixtsnabbt. Succé eller fiasko. Himmel eller… Därför kommer vi i en serie blogginlägg gå igenom våra erfarenheter och tankar som underlättar din nästa butiksöppning.

Programmatisk videoannonsering – tre saker att beakta.

Video på nätet är inte det samma som TV-annonsering. I digitala miljöer tenderar vi att vara mindre tålmodiga och samtidigt är vi betydligt mer mätbara, vilket återspeglar sig i hur man bör kommunicera med rörligt material i digitala kanaler.

TBS – stolt sponsor av Retail Awards 2017

 Så var det dags igen att utse de bästa detaljhandelsföretagen i Sverige. Det sker den 15 maj på Stockholm Waterfront. Vi från TBS är med som sponsor för första gången. Den kategori vi valt är ”Årets butikskoncept”.

7 saker att tänka på innan du börjar med programmatiska köp

Programmatiska medieköp är ett bekant och uppskattat ansikte på dagens mediemarknad. Att använda realtids-updaterad data för att nå rätt målgrupp, på rätt plats, vid rätt tidpunkt med rätt budskap är en tydlig fördel som uppmärksammats av många företag. Vad som inte är lika tydligt är de potentiella fallgroparna med programmatiska köp, då dessa enkelt kan undvikas - om man vet vad man ska tänka på. 

TBS på Retailsafari i världsstaden London

I helgen var hela byrån på konferens med tillhörande butiksafari i London. Vi gick runt en hel dag i olika butiker med vår ciceron Lydia från Workshop och tittade på innovativa nya detaljhandelskoncept. Det var otroligt intressant och utvecklande och när man är så pass inriktade på handel som vi är så var det rena drömmen för alla.

Detaljhandelns Mediebarometer - utmanar traditionella tankemönster

Som erfaren mediespecialist åt detaljhandeln är det fantastiskt kul att få möjligheten att lyfta mediefrågorna i branschen på detta sätt. Och att få ett kvitto på att intresset kring mediefrågorna och frågeställningar kring detta delas av många.

Marknadsföring i Sociala medier på konsumentens villkor

Sociala medier har under flertalet år varit det heta samtalsämnet inom kommunikationsvärlden. Alla annonsörer känner att dom måste vara närvarande för att hänga med i utvecklingen.

Detaljhandelns Mediebarometer är klar

Vi vill stolt presentera den rapport som tagits fram av HUI på uppdrag av oss. Detta är den första rapporten av en serie som vi har för avsikt att fortsätta med.  Nästa år blir det ännu mer spännande. Då har vi en rapport att jämföra med och kan påbörja det spännande arbetet att utläsa trender. 

Stort intresse för frukostseminarierna kring HUI:s rapport Detaljhandelns Mediebarometer

Till Göteborg var det över sjuttio anmälda för att lyssna till vår analyschef Marcus Krés. Han berättade om de övergripande slutsatserna från vår rapport över detaljhandelns användning av media i sin kommunikation och hur konsumenten vill nås.

Detaljhandelns Mediebarometer

Detaljhandeln tillhör den grupp företag som tillhör de största annonsörerna. Man gör stora investeringar i kommunikation och marknadsföring mot konsumenterna. Samtidigt är detaljhandeln en bransch stadd i kraftig förändring. Denna förändring är primärt driven av en mycket snabb teknikutveckling som skapat förutsättningar för stora kast i hur konsumenten beter sig i dag och hur hen kan förväntas bete sig i framtiden.  

Därför är Programmatic överlägset gårdagens digitala medieköp

Många verksamma inom media och marknadsföring vill gärna ligga i framkant gällande det senaste inom marknadsteori och av vad som ses som aktuell managementlära. Må det kallas ”One to One”, ”Relationsmarknadsföring”, ”Tribal Marketing”, ”Affiliate Marknadsföring” eller vad som helst men det är viktigt att vara där när det händer. Ordet på mångas läppar är för tillfället (och kommer sannolikt vara så länge till) Programmatic buying, eller Programmatisk annonsering.

Från bud till annons: så funkar programmatiska annonsköp

Det traditionella annonsköpets tid är förbi. Processen har kasserats av vår nya digitala värld. Man skulle kunna säga att vi precis lämnat en vinter bakom oss och möter en digital vår. Det är inte vitsippor som växer i backen, utan en ny form av annonsköp; programmatisk annonsering. Låt oss ta en titt bakom draperiet på hur processen ser ut för dig som medieköpare när du gör programmatiska medieköp, hur ett bud blir till en annons helt enkelt.

Bilder från TBS lunchpresentation under Detaljhandelsdagen

 I onsdags, 21 okt samlades detaljhandelsbranschen på Hilton Slussen i Stockholm för att delta på Detaljhandelsdagen 2015. På lunchen innan själva Detaljhandelsdagen höll vi ett kort seminarium om butiksöppningar där vi delade med oss av erfarenheter och tips att tänka på i samband med öppningar. Nedan ser du bilderna Lunchpresentationen "Butiksöppningar: himmel eller ..."